Webbsök sjukhusbiblioteken

Elevhälsa och lärarhälsa : så arbeter vi med Känsla av sammanhang i skolan
Komihåglistan är tom
Vis
Författare/Namn
Titel
  • Elevhälsa och lärarhälsa : så arbeter vi med Känsla av sammanhang i skolan
Utgivning
  • Studentlitteratur, Lund : 2021
Upplaga
  • Upplaga 1
Fysisk beskrivning
  • 147 sidor illustrationer 25 cm
Anmärkning: Allmän
  • Idag står psykisk ohälsa för nära hälften av alla sjukskrivningar i Sverige och lärare är inget undantag. Det säger sig självt att ett hälso­främjande ­arbete kan bli en utmaning om personalen inte mår bra ­eller upplever stress. Arbetsgivaren har alltid ett ansvar att före­bygga arbetsrelaterad ohälsa, men lärare och annan skol­personal har också ett medarbetaransvar att hålla sig friska. För detta behövs både kunskap och strategier. I den här boken presenterar författaren hur man inom ramen för skolans verksamhet kan samverka och göra rätt prioriteringar i det hälsofrämjande arbetet. De verktyg som boken presenterar är ­också användbara i andra verksamheter än skolan där elever byts ut mot till exempel barn, brukare eller patienter. Känsla av sammanhang (KASAM) är en organisationspsykologisk ­modell för hälsofrämjande arbete som bygger på de tre grund­stenarna ­begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Många verksamheter arbetar flitigt med KASAM, med förbättrad psykisk ­hälsa som resultat. För att ­personalen i ­skolan ska förstå hur de bäst ska kunna ­stärka elevers begriplighet, hanter­barhet och menings­fullhet kan det vara av stor betydelse att de först ­stärker sin egen känsla av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Hur ett ­sådant ­arbete kan gå till presenteras i denna bok. Elevhälsa och lärarhälsa riktar sig främst till blivande och verksamma lärare samt annan personal i grundskolan och gymnasieskolan. Skolledare och elevhälsoteam, liksom andra som vill arbeta hälsofrämjande, kan ha god nytta av boken.
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • I dag står psykisk ohälsa för nära hälften av alla sjukskrivningar i Sverige och lärare är inget undantag. Det säger sig självt att ett hälso­främjande ­arbete kan bli en utmaning om personalen inte mår bra ­eller upplever stress...
Ämne
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00012352cam a2202533 i 4500
*00174127
*00520210415113323.0
*008201119s2021    sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020  $a9789144140322$qhäftad
*035  $a(BOKR)9789144140322
*035  $a(SE-LIBR)x98kw0prv3g48nnj
*041  $aswe
*08204$a371.71$223/swe
*084  $aEmia-c$2kssb/8
*084  $aEmm-c$2kssb/8
*084  $aEaae$2kssb/8
*1001 $aBerger, Magdalena,$0https://libris.kb.se/9ml9s7gf7zs6cl25#it
*24510$aElevhälsa och lärarhälsa :$bså arbeter vi med Känsla av sammanhang i skolan /$cMagdalena Berger.
*250  $aUpplaga 1
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2021
*300  $a147 sidor$billustrationer$c25 cm
*336  $atext$btxt$2rdacontent
*337  $aunmediated$bn$2rdamedia
*338  $avolume$bnc$2rdacarrier
*500  $aIdag står psykisk ohälsa för nära hälften av alla sjukskrivningar i Sverige och lärare är inget undantag. Det säger sig självt att ett hälso­främjande ­arbete kan bli en utmaning om personalen inte mår bra ­eller upplever stress. Arbetsgivaren har alltid ett ansvar att före­bygga arbetsrelaterad ohälsa, men lärare och annan skol­personal har också ett medarbetaransvar att hålla sig friska. För detta behövs både kunskap och strategier.

I den här boken presenterar författaren hur man inom ramen för skolans verksamhet kan samverka och göra rätt prioriteringar i det hälsofrämjande arbetet. De verktyg som boken presenterar är ­också användbara i andra verksamheter än skolan där elever byts ut mot till exempel barn, brukare eller patienter.

Känsla av sammanhang (KASAM) är en organisationspsykologisk ­modell för hälsofrämjande arbete som bygger på de tre grund­stenarna ­begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Många verksamheter arbetar flitigt med KASAM, med förbättrad psykisk ­hälsa som resultat. För att ­personalen i ­skolan ska förstå hur de bäst ska kunna ­stärka elevers begriplighet, hanter­barhet och menings­fullhet kan det vara av stor betydelse att de först ­stärker sin egen känsla av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Hur ett ­sådant ­arbete kan gå till presenteras i denna bok.

Elevhälsa och lärarhälsa riktar sig främst till blivande och verksamma lärare samt annan personal i grundskolan och gymnasieskolan. Skolledare och elevhälsoteam, liksom andra som vill arbeta hälsofrämjande, kan ha god nytta av boken.
*520  $aI dag står psykisk ohälsa för nära hälften av alla sjukskrivningar i Sverige och lärare är inget undantag. Det säger sig självt att ett hälso­främjande ­arbete kan bli en utmaning om personalen inte mår bra ­eller upplever stress...
*653  $aElevhälsa
*653  $aFolkhälsa 
*653  $aBarn
*653  $aSkolan
*653  $aKASAM
*852  $hEa
*887  $a{"@id":"x98kw0prv3g48nnj","modified":"2021-04-15T11:33:23.498+02:00"}$2librisxl
*887  $57Got$a{"@id":"8n4nqzv06hm3jwg2","modified":"2021-12-10T15:16:39.736+01:00"}$2librisxl
*887  $5Btj$a{"@id":"4htn8wll2f376r2k","modified":"2021-02-19T08:32:29.907+01:00"}$2librisxl
*887  $5Falk$a{"@id":"kx6cn4g3hxz9gh61","modified":"2021-02-04T17:16:29.676+01:00"}$2librisxl
*887  $5Fibi$a{"@id":"t6c24zw7r1k2lp9b","modified":"2021-01-05T16:16:16.056+01:00"}$2librisxl
*887  $5Gav$a{"@id":"0d0drkcwx9mxzbbk","modified":"2021-05-05T09:16:15.605+02:00"}$2librisxl
*887  $5Gbg$a{"@id":"fs1nv04wcv5zjzbp","modified":"2023-05-16T09:27:09.773+02:00"}$2librisxl
*887  $5Gp$a{"@id":"7lwz6skx525nvnjh","modified":"2021-02-12T13:22:14.502+01:00"}$2librisxl
*887  $5H$a{"@id":"l0vfs1qkjp8l774f","modified":"2021-07-15T09:09:50.454+02:00"}$2librisxl
*887  $5Hal$a{"@id":"cq2kq13q9kghc43j","modified":"2021-02-16T14:35:46.008+01:00"}$2librisxl
*887  $5Hasb$a{"@id":"cq1t2qx39g9r0fx0","modified":"2021-02-10T12:16:38.834+01:00"}$2librisxl
*887  $5Jos$a{"@id":"1hbb6lv1zdd3lwm9","modified":"2022-12-07T12:28:27.401+01:00"}$2librisxl
*887  $5Kd$a{"@id":"jwdp5672glkp6nm8","modified":"2021-03-30T15:24:32.766+02:00"}$2librisxl
*887  $5Krh$a{"@id":"lz5hmr7njqrc62sf","modified":"2023-01-27T10:32:53.616+01:00"}$2librisxl
*887  $5Ksb$a{"@id":"p3ndf5jhmkvww7ns","modified":"2021-04-29T11:16:37.105+02:00"}$2librisxl
*887  $5L$a{"@id":"zbs5f18hwws15478","modified":"2021-03-22T09:07:58.474+01:00"}$2librisxl
*887  $5Ldsb$a{"@id":"2fn96r4m0rq458dz","modified":"2021-01-22T12:16:25.175+01:00"}$2librisxl
*887  $5Li$a{"@id":"p2cxq2fzmlhcfk74","modified":"2021-02-08T08:31:42.925+01:00"}$2librisxl
*887  $5Lin1$a{"@id":"ftltcf8cc0brcr0b","modified":"2021-06-16T08:01:18.317+02:00"}$2librisxl
*887  $5LnuV$a{"@id":"m1pqw7x7kmlpnj37","modified":"2021-06-02T13:38:06.683+02:00"}$2librisxl
*887  $5Lsol$a{"@id":"gvfx0xx2dp7zq4h4","modified":"2021-04-27T10:40:27.019+02:00"}$2librisxl
*887  $5Mah$a{"@id":"6ktzx5xm4wrsx26x","modified":"2021-02-04T14:39:49.061+01:00"}$2librisxl
*887  $5Mdv$a{"@id":"cq7m4dcn9zdv48zc","modified":"2021-03-31T12:08:53.146+02:00"}$2librisxl
*887  $5Mhs$a{"@id":"w9z6q1k8t18rgzlq","modified":"2021-06-01T11:29:24.138+02:00"}$2librisxl
*887  $5No$a{"@id":"p279zpgcmhjdgvmp","modified":"2021-01-08T18:16:17.213+01:00"}$2librisxl
*887  $5O$a{"@id":"0d14l8r4xhd8dptw","modified":"2021-05-25T13:35:18.245+02:00"}$2librisxl
*887  $5Ovet$a{"@id":"jzps7wb5g18r3tjj","modified":"2022-02-23T12:16:45.065+01:00"}$2librisxl
*887  $5Pite$a{"@id":"4j3vgcwj2089c89p","modified":"2021-04-29T15:16:26.009+02:00"}$2librisxl
*887  $5Q$a{"@id":"lz7gh4cnjv6pdk4n","modified":"2021-02-05T12:09:58.646+01:00"}$2librisxl
*887  $5S$a{"@id":"hwfkgvcdfghmbn67","modified":"2021-04-15T11:19:47.094+02:00"}$2librisxl
*887  $5Skol$a{"@id":"2fq9t8dk0z4mpp0w","modified":"2021-02-08T13:26:17.322+01:00"}$2librisxl
*887  $5Sob$a{"@id":"cr910h1d9wfpnz5j","modified":"2022-12-08T10:17:42.108+01:00"}$2librisxl
*887  $5Soll$a{"@id":"9n20lfqw7lp2h6vv","modified":"2021-03-09T16:16:26.112+01:00"}$2librisxl
*887  $5Ubl$a{"@id":"0crkzn0cx4xhjm86","modified":"2021-03-08T11:08:26.226+01:00"}$2librisxl
*887  $5Um$a{"@id":"1dk3vtf0zgqncf7c","modified":"2021-01-04T10:16:24.681+01:00"}$2librisxl
*887  $5Varb$a{"@id":"4hpjd5jg2j27lq92","modified":"2021-01-15T12:16:33.967+01:00"}$2librisxl
*950  $6650$aVåld mot lärare$uLärare
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
Ex1Tillgängligt Hälsobiblioteket VäxjöEa