Författare/Namn
Titel Tydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSS : för unga med intellektuell funktionsnedsättning
Utgivning Natur & Kultur Läromed el, 2024
Fysisk beskrivning 247 sidor illustrationer 21 cm
Anmärkning: Allmän Den här boken visar hur tydliggörande pedagogik, med stort fokus på lyhörd kommunikation och visuella stöd, kan göra tillvaron mer begriplig, hanterbar och meningsfull för barn och unga i anpassad skola och LSS-verksamheter.
Tydliggörande pedagogik handlar om att visualisera och ge tydliga svar på vardagens frågor, som: Vad ska vi göra idag? Hur kommer utflykten gå till? Vem hämtar mig? Författarna visar hur struktur och tydliga rutiner tillsammans med bildstöd och hjälpmed el kan stärka barn ens självständighet och skapa bättre förutsättningar för delaktighet, kommunikation och samspel. Ett helhetstänk och gott samarbete mellan skola, LSS-verksamhet och hem är utgångspunkten för att bygga den förutsägbarhet och trygghet barn en behöver.
Många av de metoder som presenteras i boken är lätta att komma i gång med och fungerar på generell nivå: med en enskild individ, i klass, på fritids, en hel skola eller verksamhet. Andra metoder tar mer tid att implementera men ger stor utdelning på sikt.
Tydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSSär en bok för dig som arbetar i anpassad grundskola, anpassad gymnasieskola eller inom LSS: ledningsfunktioner, kursansvariga och all personal som arbetar närmast de barn och unga som vi finns till för. Den kan även användas för er som arbetar med vuxna med intellektuell funktionsnedsättning .
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning Den här boken visar hur tydliggörande pedagogik, med stort fokus på lyhörd kommunikation och visuella stöd, kan göra tillvaron mer begriplig, hanterbar och meningsfull för barn och unga i anpassad skola och LSS-verksamheter.[Bokinfo]
Ämne
Medarbetare Linde, Jennie Författare/med författare Molker Lovén, Helena Författare/med författare Edfelt, David Författare/med författare
Antal i kö:
*00004009cam a22007578i 4500
*00175649
*00520240121080228.0
*008230211s2024 sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020 $a9789127461079$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789127461079
*035 $a(SE-LIBR)k14nqd08hj6p343f
*041 $aswe
*084 $aEa
*1001 $aKarlsson, Annelie
*24510$aTydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSS :$bför unga med intellektuell funktionsnedsättning /$cAnnelie Karlsson, Jennie Linde, Helena Molker Lovén, David Edfelt.
*264 1$bNatur & Kultur Läromed el,$c2024
*300 $a247 sidor$billustrationer$c21 cm
*336 $atext$btxt$2rdacontent
*337 $aunmed iated$bn$2rdamed ia
*338 $avolume$bnc$2rdacarrier
*500 $aDen här boken visar hur tydliggörande pedagogik, med stort fokus på lyhörd kommunikation och visuella stöd, kan göra tillvaron mer begriplig, hanterbar och meningsfull för barn och unga i anpassad skola och LSS-verksamheter.
Tydliggörande pedagogik handlar om att visualisera och ge tydliga svar på vardagens frågor, som: Vad ska vi göra idag? Hur kommer utflykten gå till? Vem hämtar mig? Författarna visar hur struktur och tydliga rutiner tillsammans med bildstöd och hjälpmed el kan stärka barn ens självständighet och skapa bättre förutsättningar för delaktighet, kommunikation och samspel. Ett helhetstänk och gott samarbete mellan skola, LSS-verksamhet och hem är utgångspunkten för att bygga den förutsägbarhet och trygghet barn en behöver.
Många av de metoder som presenteras i boken är lätta att komma i gång med och fungerar på generell nivå: med en enskild individ, i klass, på fritids, en hel skola eller verksamhet. Andra metoder tar mer tid att implementera men ger stor utdelning på sikt.
Tydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSSär en bok för dig som arbetar i anpassad grundskola, anpassad gymnasieskola eller inom LSS: ledningsfunktioner, kursansvariga och all personal som arbetar närmast de barn och unga som vi finns till för. Den kan även användas för er som arbetar med vuxna med intellektuell funktionsnedsättning .
*520 $aDen här boken visar hur tydliggörande pedagogik, med stort fokus på lyhörd kommunikation och visuella stöd, kan göra tillvaron mer begriplig, hanterbar och meningsfull för barn och unga i anpassad skola och LSS-verksamheter.[Bokinfo]
*653 $aUndervisning
*653 $aPedagogik
*653 $aBarn med särskilda behov
*653 $aSkola
*653 $aLSS
*653 $aIntellektuell funktionsnedsättning
*7001 $aLinde, Jennie$4aut
*7001 $aMolker Lovén, Helena$4aut
*7001 $aEdfelt, David$4aut
*852 $hEa
*887 $a{"@id":"k14nqd08hj6p343f","modified":"2024-01-21T08:02:28.727+01:00"}$2librisxl
*887 $5Gbg$a{"@id":"7qlfkgkz5dbjg46n","modified":"2023-09-02T18:16:14.54+02:00"}$2librisxl
*887 $5Krh$a{"@id":"dwpsk4cbb2g2l93l","modified":"2023-08-18T12:45:18.929+02:00"}$2librisxl
*887 $5Lin1$a{"@id":"2kfc6qxc0ghrm00r","modified":"2023-09-03T13:16:19.539+02:00"}$2librisxl
*887 $5Mo$a{"@id":"dw83rsnpb9n1clg8","modified":"2024-01-11T12:16:57.349+01:00"}$2librisxl
*887 $5Os$a{"@id":"xfsmqn40v8dzdkr3","modified":"2024-01-11T15:16:55.353+01:00"}$2librisxl
*887 $5S$a{"@id":"r8ngg111p0bbh49x","modified":"2024-01-20T01:00:13.735+01:00"}$2librisxl
*887 $5Sob$a{"@id":"l3h3fs8zj580s9sb","modified":"2024-01-18T09:23:26.214+01:00"}$2librisxl
*887 $5Ssb$a{"@id":"8r31xjdv6mkj0fhn","modified":"2024-01-03T17:16:36.013+01:00"}$2librisxl
*887 $5Stra$a{"@id":"zgqg1f77wvxlvdx2","modified":"2023-12-15T10:16:21.343+01:00"}$2librisxl
*887 $5Vara$a{"@id":"k2gv5m05hjnstr4v","modified":"2024-01-16T15:17:02.123+01:00"}$2librisxl
*887 $5Vasb$a{"@id":"4lw8zzgk2hxp4wd3","modified":"2023-04-03T11:16:50.261+02:00"}$2librisxl
*887 $5Vaxm$a{"@id":"6p3qlpck4v2p72fw","modified":"2024-01-18T13:16:45.7+01:00"}$2librisxl
*887 $5Vilh$a{"@id":"6p3llngj45zl6mdm","modified":"2024-01-17T10:16:21.373+01:00"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.