Evidensbaserad elevhälsa / Josef Milerad, Carl Lindgren, Louise Forslund (red.). . - 414 sidor
Den svenska skolan har unika förutsättningar att ge alla elever en god utbildning och, med elevhälsan som resurs, främja elevernas fortsatta utveckling och hälsa. Trots detta visar internationella jämförelser att svenska elever inte bara upplever sig må sämre än unga i jämförbara länder, utan även presterar sämre i de kunskapsprov som ingår i de internationella PISA-undersökningarna. Detta är en utveckling som både kan och måste vändas. Här kan elevhälsan spela en central roll genom återkommande hälsokontroller, tvärprofessionellt samarbete och tillgång till evidensbaserade metoder.??Samtliga kapitel i denna tredje upplaga är uppdaterade. De speglar elevhälsans breda uppdrag och sammanfattar de specifika lagstadgande åligganden som gäller elevhälsans medicinska insats. Boken syftar till att, i den kunskapsutveckling som sker, identifiera evidensbaserade insatser och metoder för elevhälsan.??I denna upplaga har nya relevanta ämnen inkluderats: barn som utsätts för våld och barn som våldsutövare, en fördjupad syn på neuropsykiatrin samt elevers oro för klimatförändringarna. Nya kapitel tar även upp samhällets digitalisering och digitala mediers påverkan på elevers lärande och hälsa.??Målgruppen är blivande och redan yrkesverksamma skolläkare samt skolsköterskor. Boken kan med fördel även läsas av rektorer, specialpedagoger, psykologer och kuratorer.
Oppdatert personvernerklæring og bruk av informasjonskapsler
Nytt regelverk for behandling av personopplysninger (GDPR) trer i kraft 20. juli 2018. Vi har derfor gjennomgått våre rutiner for behandling av personopplysninger, samt oppdatert vår personvernerklæring.
Våre nett-tjenester bruker informasjonskapsler (cookies) til å huske påloggingsopplysninger, samt forbedre brukeropplevelsen. Du godtar dette dersom du fortsetter å bruke nett-tjenestene.